Aicinām iedzīvotājus uz sarunu par Alūksnes novada projektu

14.04.2009.

Evita APLOKA,
Alūksnes pilsētas domes informācijas aprites speciāliste

Līdz 30. aprīlim Alūksnē turpinās Alūksnes novada veidojošo pašvaldību apvienošanās projekta sabiedriskā apspriešana, tādēļ aicinām iedzīvotājus apmeklēt projekta sabiedriskās apspriešanas pasākumu – iedzīvotāju sapulci, kas notiks Alūksnes pilsētas tautas namā 15. aprīlī pulksten 17.30. Šo tikšanos organizē par novada projekta izstrādi atbildīgā pašvaldība – Mālupes pagasta padome.

Kur var iepazīties ar projektu?
Atgādinām, ka ar Alūksnes novada veidojošo pašvaldību apvienošanās projektu Alūksnē var iepazīties vairākās vietās – Alūksnes pilsētas domes kancelejā, Dārza ielā 11, 3. stāvā darbdienās no pulksten 8.00 līdz 16.00, Alūksnes pilsētas bibliotēkā Lielā Ezera ielā 24 darbdienās no pulksten 10.00 līdz 18.00 un sestdienās no pulksten 9.00 līdz 15.00, Ernsta Glika Alūksnes Valsts ģimnāzijā Glika ielā 10 jaunajā korpusā 2. stāvā pie sekretāres darbdienās no pulksten 8.00 līdz 16.00, Alūksnes vidusskolā Kanaviņu ielā 14 2. stāvā skolotāju istabā no pulksten 8.00 līdz 15.00. Savas domas par projektu var izteikt, aizpildot sabiedriskās apspriešanas anketas, kas ir pieejamas minētajās vietās.
Ar pašvaldību apvienošanās projektu var iepazīties arī Alūksnes pilsētas domes mājas lapā www.aluksne.lv/dome sadaļā „Sabiedriskā apspriešana”. Turpat ir iespējams izdrukāt arī anketu, ko aizpildītu lūdzam nogādāt kādā no iepriekš minētajām sabiedriskās apspriešanas vietām Alūksnē.

Kādēļ ir svarīgi piedalīties sabiedriskajā apspriešanā?
Tā ir mūsu, jaunā Alūksnes novada iedzīvotāju, iespēja izteikt savu viedokli un ierosinājumus par to, kā šajā finansiāli sarežģītajā laikā racionālāk un efektīvāk plānot Alūksnes novada pašvaldības darbu.
Aicinām iedzīvotājus aktīvi piedalīties novada projekta sabiedriskajā apspriešanā un apmeklēt tikšanos, kas Alūksnes tautas namā notiks 15. aprīlī pulksten 17.30. Sapulces mērķis ir iepazīstināt iedzīvotājus ar apvienošanās projektu un radīt iedzīvotājiem iespēju uzdot jautājumus par to, izteikt savu viedokli un diskutēt.
Par pašvaldību apvienošanās projekta izstrādi un tā atbilstību normatīvajiem aktiem ir atbildīga Mālupes pagasta pašvaldība. Ir ļoti svarīgi uzklausīt iedzīvotāju viedokli tieši šajā novada veidošanas posmā, jo vēl ir iespēja šo dokumentu mainīt un papildināt. Tādēļ aicinām iedzīvotājus aktīvi iesaistīties projekta apspriešanā, nebaidīties izteikt kritiku un priekšlikumus tā uzlabošanai. Normatīvie akti nosaka, ka atbildīgajai pašvaldībai iedzīvotāju izteiktie priekšlikumi jāapkopo un pirms projekta nodošanas apstiprināšanai pašvaldībās, tie izvērtējot jāiekļauj novada projektā, kā arī jāinformē sabiedrība par to, kādi priekšlikumi bijuši izteikti un kuri iekļauti projektā.

Kādēļ Alūksnes pilsētas pašvaldība atbalsta 15 pārvalžu modeli?
Šobrīd sabiedriskajai apspriešanai nodotais Alūksnes novada pašvaldību apvienošanās projekts paredz 16 pārvalžu modeli - papildus novada domei veidojot pārvaldi katrā no novadu veidojošajām teritoriālajām vienībām (pašreiz - vietējām pašvaldībām), tātad arī Alūksnē. Šis modelis paredz, ka Alūksnē būs divas administratīvas struktūras – novada dome un pilsētas pārvaldes administrācija.
Alūksnes pilsētas pašvaldība atbalsta projekta modeli ar 15 pārvaldēm, kas paredz veidot novada domes struktūru administratīvajā centrā – Alūksnē un pagastu pārvaldes novadu veidojošajos pagastos. Tas nozīmētu, ka Alūksnē ir tikai novada domes administrācija.
Atbalstām 15 pārvalžu modeli, jo veiktie ekonomiskie aprēķini, ar kuriem tika iepazīstināti arī pagastu padomju priekšsēdētāji, rāda, ka, šādi veidojot novada modeli, administratīvās izmaksas ir ievērojami mazākas, kas šajā finansiālajā situācijā ir ļoti būtiski.
Turklāt pagasta un pilsētas pārvaldes funkcijas ir minimālas, piemēram, iesniegumu saņemšana un nogādāšana novada domē, valsts un pašvaldības noteikto nodokļu un nodevu maksājumu, kā arī maksas pakalpojumu iekasēšana, sociālo pabalstu izmaksāšana, izziņu un informācijas sniegšana, civilstāvokļa aktu reģistrēšana un informācijas pieejamības nodrošināšana domes pieņemtajiem lēmumiem. Pārvaldes nelielo funkciju skaita dēļ zūd jēga veidot pilsētas pārvaldi Alūksnē, jo visu šo un citu funkciju veikšanu nodrošinās novada dome.
Alūksnes pilsētas iedzīvotājiem būs pieejama novada dome, kas atradīsies novada administratīvajā centrā, tātad Alūksnē. Uzskatām, ka Alūksnē nav nepieciešams papildu novada domei veidot vēl arī pilsētas pārvaldi, kas radītu kopējo novada administratīvo izdevumu pieaugumu, jo, lai risinātu sev svarīgos jautājumus, pilsētas iedzīvotāji varēs vērsties tieši un nepastarpināti novada domē. Savukārt pagastos šādas pārvaldes ir nepieciešamas, lai iedzīvotājiem būtu pieejama vietējās pašvaldības – novada domes – pārstāvniecība un ar katru jautājumu nebūtu jābrauc uz Alūksni.
Lai labāk pamatotu Alūksnes pilsētas domes viedokli par novada modeļa ar 15 pārvaldēm priekšrocību, apkopotas Alūksnes pilsētas pašvaldības deputātu domas.
Alūksnes pilsētas domes priekšsēdētāja Vija Puzule uzskata, ka runāt par pilsētas pārvaldes izveidošanu Alūksnē nav nopietni.
- Novadu veidošanas rokasgrāmata skaidri pasaka, ka novada pilsētā, kur atrodas novada administratīvais centrs, papildu pakalpojumu centra jeb pārvaldes izveide ir pieļaujama tikai tādā gadījumā, ja kādā pilsētas daļā, kurā dzīvo salīdzinoši liels iedzīvotāju skaits un kura nodalīta ar kādu dabisku šķērsli, nav nodrošināta ērta un droša iedzīvotāju pārvietošanās no vienas pilsētas daļas uz otru. Līdz ar to Alūksnē nav objektīvas nepieciešamības veidot pilsētas pārvaldi papildus novada domei, - uzsver viņa.
Šobrīd projekts paredz pārvaldi katrā pagastā, taču V. Puzule pieļauj, ka nākotnē blakus esošo pagastu pārvaldēm būs jāapvienojas. Šādu iespēju paredz arī Novadu veidošanas rokasgrāmata, kas nosaka, ka ar pašvaldību lietu ministra atļauju attiecīgās pašvaldības novada pilsētā un novada pagastā vai divos novada pagastos var izveidot kopīgu pakalpojumu centru.
- Iespējams, ka Alūksnes novada modelis, kurā apvienojas tik liels pašvaldību skaits, nav pats optimālākais, un laiks rādīs, vai un kā šis novads spēs dzīvot. Varbūt veiksmīgāks modelis būtu, ja novadu veidotu Alūksne un tai piegulošie pagasti. Šobrīd es ar bažām domāju par lielo novadu, jo jaunās pašvaldības deputātiem būs nepieciešama ļoti laba savstarpējā koordinācija un spēja vienoties iedzīvotāju ērtību un vajadzību nodrošināšanai. Novadu veidojot, ir jāapvieno spēcīgākie prāti, - uzskata V. Puzule.
Viņa atzīst, ka vēl ir daudz jautājumu par to, kā novads un tā struktūrvienības strādās. Satraucoši ir tas, ka nebūs valsts sākotnēji solīto papildus līdzekļu novadu veidošanai. Ar to, kas izveidosies, apvienojot pašvaldību budžetus, novadam būs jāspēj strādāt un nodrošināt iedzīvotājus ar pakalpojumiem. Tomēr domes priekšsēdētāja cer, ka reforma dos arī ieguvumus, piemēram, būs vieglāk piesaistīt investīcijas projektiem, paredzot līdzfinansējumu, arī partnerattiecību iespējas ar citu valstu pašvaldībām būs lielākas.
Arī domes priekšsēdētāja vietnieks Armands Musts uzskata, ka Alūksnē nav nepieciešams veidot atsevišķu pilsētas pārvaldi.
- Būtiskākais ir izveidot racionālu novada domes administratīvo struktūru no novadu veidojošo pašvaldību un rajona padomes speciālistiem. Pašreizējā Alūksnes pilsētas pašvaldības struktūra ir ļoti tuva izstrādātajai novada domes struktūrai. Realizējot reformu, tai pievienotos jaunas nodaļas, kas veiktu funkcijas, ko novads pārņems no rajona padomes. Esam rosinājuši novada veidošanas procesu virzīt tā, lai jau pēc pašvaldību vēlēšanām un 1. jūlija, kad notiks pirmā jaunās novada domes deputātu sēde, vairākas Alūksnes pilsētas domes nodaļas strādātu novadā, jo nedrīkst pieļaut haosu. Jaunajai novada domei būs jāuzņemas atbildība par 20 tūkstošiem novada iedzīvotāju, tādēļ ir būtiski, lai jau no pirmās novada pašvaldības darbības dienas iedzīvotājiem tiktu nodrošināti viņiem nepieciešamie pakalpojumi, - uzskata A. Musts.
Alūksnes pilsētas domes deputāts Edvīns Fricis Svars norāda, ka novada domes administrāciju neizveidos vienā dienā. Daudzas Alūksnes pilsētas pašvaldības struktūrvienības un pašvaldības komercsabiedrības turpinās savus pakalpojumus sniegt novada pašvaldības pakļautībā, bet pārējais veidosies dabiskā procesā, izvērtējot, kādas ir pašvaldības likumiski noteiktās funkcijas un kā tās nodrošināmas.
- Runājot par pārvalžu skaitu novadā, manuprāt, jāizanalizē, vai ir tādas funkcijas, kuras Alūksnes pilsētas iedzīvotājiem nevarēs nodrošināt novada dome. Ja tādas ir, tad var veidot tādu struktūru kā pirmās pieturas aģentūra. Taču izveidot divas administratīvās struktūras Alūksnē – pārvaldes un novada domes administrāciju nav racionāli, - ir pārliecināts E. F. Svars.
Viņš domā, ka jāatrisina jautājums, kā, pamatojoties uz normatīvajiem aktiem, nodrošināt, lai, veidojot novada domes administrāciju, tajā strādātu augsti kvalificēti darbinieki.
Deputāts Dainis Svarups norādīja, ka būtiskākie kritēriji, kādēļ viņš neatbalsta atsevišķas pilsētas pārvaldes veidošanu Alūksnē, ir novada kopējās naudas racionāla izmantošana un lieku administratīvo struktūru neradīšana.
- Naudas ir tik, cik ir, un vairāk tās nebūs. Pašvaldībām, kas veidos Alūksnes novadu, ir jāvienojas par to, kā šo naudu racionālāk izmantot. Būtu žēl, ja Alūksnes novadu veidojošās pašvaldības par to nespētu vienoties, - uzskata D. Svarups.
Deputāts Valdis Vīksna atgādināja, ka vienmēr ir bijis reformas pretinieks, jo nesaskata tam ekonomisku pamatojumu.
- Novada projektā ikviens iedzīvotājs var izlasīt, ka no 2008. līdz 2010. gadam novada darbībai nepieciešamas vairāk kā 35 miljonus latu lielas investīcijas. Tātad gan pērn, gan šogad Alūksnes novadu veidojošajām pašvaldībām būtu bijis jāsaņem zināma daļa šo investīciju. Tas nav noticis, tātad novadam neesam gatavi. Projektā norādīts, ka Alūksnes novadā ir ļoti zems attīstības līmenis. Pēc 2006. gada datiem, tikai Jaunlaicenes pagastam ir pozitīvs attīstības indekss. Tātad – nekādas perspektīvas. Ja saliek kopā vairākus nabagus, iznāk viens liels nabags.
Novada projektā ir izveidots ārkārtīgi liels aparāts, gan runājot par plānu Alūksnē veidot novada domes administrāciju un vēl pilsētas pārvaldi, gan pagastos saglabātajām daudzajām amata vietām. Kur paliek projekta mērķis veidot optimālu jaunās pašvaldības novada pārvaldes struktūru?
Daži pašvaldību vadītāji saka, ka izdevumi šai pārvaldei nepalielināsies, vienlaikus norādot, ka bāzēsies uz rajona padomes labākajiem speciālistiem. Šobrīd rajonu padomes finansē valsts, bet no nākamā gada valsts tām naudu nedos, tātad nākotnē šos darbiniekus algos novadi. Pat bez īpašām grāmatvedības zināšanām var secināt, ka pieaugs pārvaldes izdevumi, - norāda V. Vīksna.
Deputāts Intars Zitāns uzsver, ka ekonomiskais aprēķins, ko veica Alūksnes pašvaldības speciālisti, ir pamats tam, kādēļ viņš atbalsta novadu ar 15 pagastu pārvaldēm. I. Zitāns uzskata, ka nevar veidot vēl papildus pilsētas pārvaldes administrāciju Alūksnē, bet novada domē jāsakoncentrē cilvēki, kas apkalpos visa novada, tajā skaitā arī Alūksnes pilsētas iedzīvotājus.
- Ja izveidosim novada domi un vēl pilsētas pārvaldi, var veidoties situācija, ka kāds speciālists novada domē ir pārslogots, bet šīs pašas jomas kvalificēts speciālists pilsētas pārvaldē nav noslogots, līdz ar to viņa resurss netiek izmantots pilnībā, - uzsver I. Zitāns.
Arī deputāts Aigars Aizups savu izvēli par labu novada modelim ar 15 pārvaldēm pamato ar ekonomiskiem apsvērumiem.
- Veidojot pārvaldes 15 pagastos, bet Alūksnē tikai novada domi, tas būs ekonomiski izdevīgāks modelis. Tas jāņem vērā, īpaši jau šajā situācijā, kad valsts institūcijās daudzus darbiniekus atbrīvo no darba, bet komercstruktūrās nodarbinātie var būt priecīgi, ka par vienu algu var strādāt divus darbus. Es uzskatu, ka valdība kā šīs administratīvās reformas organizētājs nepieļaus vēl vienas administratīvas struktūras veidošanu, kas rada papildu izdevumus, - domā A. Aizups.
Deputāts Viktors Litaunieks uzskata, ka šobrīd jāatsakās no aizspriedumiem, ka laucinieki iznīcinās pilsētu vai, ka pilsētnieki pārņems varu un izputinās laukus, un jāpieņem netradicionāli lēmumi, piemēram, līdz šim uzturamo nodaļu un iestāžu vietā veidojot pašpelnošas aģentūras, kā arī veidojot vienkāršu un efektīvu pārvaldi ar optimālām izmaksām.
- Pirmais solis, kā to izdarīt, ir veidot novada domi uz pilsētas pašvaldības bāzes, jo tā ir ievērojami lētāk, nedublēsies struktūras un būs efektīvāka pārvalde. Tālāk būtu jāīsteno kultūras, sporta un muzeju vienotas aģentūras izveide, lai maksimāli organizētu Alūksnes novadā dažādus atpūtas, kultūras un sporta pasākumus, tādējādi radot iespēju vietējiem uzņēmējiem pelnīt. Trešais solis būtu biznesa inkubatora vai biznesa parku izveide novada teritorijā, jo tas ir vienīgais veids, kā radīt jaunas darba vietas un palīdzēt vietējiem uzņēmējiem izveidot ražotnes un pakalpojumu uzņēmumus, - iesaka V. Litaunieks.
Jānis Liepiņš uzsver, ka novadu veidošanas kārtību regulējošos normatīvos aktus vajag pareizi interpretēt.
- Ir loģiski veidot novada domi uz stiprākās pašvaldības bāzes. To apstiprināja arī Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrija, atbildot uz Alūksnes pilsētas domes vēstuli, kurā tā ministriju lūdza izvērtēt abus novada projekta modeļus – ar 15 un ar 16 pārvaldēm. Ministrijas atbildes vēstulē tika atzīts, ka koncentrētas apbūves pilsētā, papildus novada administratīvajam centram veidot arī pārvaldi ir ekonomiski neizdevīgi un nepamatoti, tādēļ ministrija ieteica precizēt plānotā Alūksnes novada apvienošanās projektu, - atgādina J. Liepiņš.
Viņš uzskata, ka, pirms veidot kaut ko jaunu, vajag izanalizēt, vai nav jau gatavas nepieciešamās struktūras.
- Alūksnes pilsētas pašvaldības darbība ir attīstīta visos virzienos un, manuprāt, nav nepieciešams izgudrot kaut ko no jauna. Reformas īstenošana notiek finansiāli sarežģītā laikā, tādēļ šobrīd liekas administratīvās struktūras veidot nevajag, - ir pārliecināts J. Liepiņš.


Alūksnes pilsētas dome
Dārza ielā 11, Alūksnē, LV-4301
tālr. 643 81496, fakss 643 81150 e-pasts: dome@aluksne.lv