<<< Atpakaļ






“Zaļie dzelzceļi”



Bijušo dzelzceļa līniju pielāgošana videi draudzīgā tūrisma maršrutā


Uzmanīgi vērotāji gan Dienvidigaunijas, gan arī Latvijā Vidzemes teritorijā var pamanīt vecā dzelzceļa uzbērumus. Šie uzbērumi atgādina par laikiem, kad vilcieni devās cauri pilsetām un dāžādiem ciematiem vairākas reizes dienā, lai pārvadātu cilvēkus, kā arī dažādus produktus. Lai gan dzelceļa līnijas ir slēgtas vairākus gadus, dabā arvien ir saglabājušes šie izveidotie ceļi.
Vēsturiskais dzelzceļa tīkls, kā vērtīgs kultūrvēsturiskais mantojums,  tiks izmantots kā pamats, lai izveidotu jaunu tūrisma maršrutu, kas dod mums iespēju attīstīt unikālu tūrisma produktu Igaunijā un Latvijā. Maršruts ir ainaviski dažāds un, tā kā tas ved pa vecajām dzelzeļa līnijām, tas ir līdzens, bez lieliem kāpumiem un kritumiem un ir ļoti piemērots dažāda vecuma ceļotājiem.

Projekta mērķi:
Galvenais “Zaļā Dzelzceļa” projekta mērķis ir radīt jaunu un interesantu tūrisma maršrutu, izmantojot kādreizējo šaursliežu dzelzceļa veidotās līnijas Dienvid Igaunijā un Vidzemē. Gan vietējie iedzīvotāji, gan arī ceļotāji varēs izmantot vecā dzelzceļa maršrutu pārgājieniem un velo braucieniem.
Plānots ir izveidot aptuveni 750km garu maršrutu, kas ietver arī aptuveni 290km kādreizējās šaursliežu līnijas. Dienvidigaunijā maršruts vīsies caur tādām stacijām, kā Ikla, Kilingi-Nõmme, Mõisaküla, Viljandi, Valgu, Valku un caur Monisti savienojoties ar Vidzemi caur Api, Ranka, Melturi, Valmiera, Limbaži, Puikule, Ainaži, Aloja, Mazsalaca un Rūjiena.
Kā arī Latvijas teritorijā ir plānots iekļaut arī šaurszliežu dzelzceļa posmu: Alūksne – Gulbene, kur arvien kursē bānītis, kas būs kā papildus aktivitāte ceļotājiem.

Projekta aktivitātes: 
•  Kājāmgājēju un velomaršruta izveidošana un tā marķēšana, kā arī maršrutā esošo tūrisma objektu infrastruktūras atjaunošana.
•  Zaļo dzelzceļu sadarbības tīkla izveidošana un tā uzlabošana, lai projekta partneri iegūtu zināšanas un pieredzi kā attīstīt Zaļos ceļus arī nākotnē.
• Zaļo Dzelzceļu maršruta vispusīga popularizēšana

Projekta partneri:
Vidzemes Tūrisma asociācija (Projekta Vadošais partneris),
Latvijas Zaļo ceļu asociācija, Alojas novada dome, Alūksnes novada dome, Apes novada dome, Amatas novada pašvaldība, Kocēnu novada dome, Mazsalacas novada pašvaldība, Rūjienas novada pašvaldība, Salacgrīvas novada dome, Valkas novada dome, Gulbenes novada dome, Limbažu novada pašvaldība, Valmieras pilsētas pašvaldība, Vecpiebalgas novada pašvaldība, Pašvaldības aģentūra “Cēsu Kultūras un Tūrisma centrs”, Viljandi Linnavalitsus, Viljandi Vallavalitsus, Halliste Vallavalitsus, Mulgimaa Arenduskoda MTÜ, Valga Linnavalitsus, Taheva Vallavalitsus, Mõniste Vallavalitsus, Mõisakula Linnavalitsus.
Projekta ilgums: 01.03.2017 – 30.04.2019
Projekta budžets: 1 174 938.10 euro, Igaunijas – Latvijas programmas atbalsts: 998 697.36 EUR

Iepriekš minētā informācija atspoguļo autora viedokli un Igaunijas-Latvijas programmas vadošā iestāde neatbild par tajā ietvertās informācijas iespējamo izmantošanu.


 

“Zaļie dzelzceļi lauku teritorijās – Eiropas pieredze un iespējas attīstībai”

22.11.2017

 Alūksnē 22.novembrī projekta “Green railways” (“Zaļie dzelzceļi”) ietvaros kopīgā pārrobežu seminārā tikās tūrisma jomas speciālisti, uzņēmēji un teritoriju, kas atrodas netālu no kādreizējā dzelzceļa, īpašnieki.
Darba semināra mērķis bija sniegt Igaunijas un Latvijas publiskiem un privātiem uzņēmumiem kopainu par Eiropas zaļo dzelzceļu attīstību, kā arī par „Zaļā Dzezceļa”projekta vietējās ekonomikas un tūrisma nozares praktiskajiem ieguvumiem.


Mersedesa Munoza (Mercedes Munoz), Eiropas Zaļo dzelzceļu asociācijas direktore klātesošos iepazīstināja ar 20 gados uzkrāto Eiropas valstu pieredzi bijušo dzelzceļa līniju izmantošanai tūrisma vajadzībām. Viņa uzsvēra privātās-publiskās partnerības nozīmi, jo valsts, pašvaldību iestādes var sekmēt zaļo ceļu izveidi teritorijās, bet ir jābūt uzņēmējiem, kas tālāk šo radīto infrastruktūru spēj izmantot savā uzņēmējdarbībā, sekmīgi to “apaudzējot” ar dažādiem interesantiem piedāvājumiem tūristiem, piemēram, velosipēdu nomas pakalpojumi, īpašas maltītes/ darbnīcas/ suvenīru veikali bijušajās dzelzceļa ēkās, audio-vizuālas instalācijas tuneļos, ceļu izmantošana ziemā – slēpošana, braukšana ar suņu pajūgiem.

Tomass Lelovs (Toomas Lelov), SIA City bike, Igaunija vadītājs dalījās ar perso nīgo pieredzi, kas gūta vairāk kā 15 gadus iznomājot velosipēdus un tūrisma maršrutu izstrādes pakalpojumus. Viņš minēja, ka velo tūristi ļoti novērtē iznomātā velosipēda kvalitāti, tāpat ļoti svarīgi ir drēbju mazgāšanas un velosipēda apkopes un remonta pakalpojumi, daudzi izvēlas arī bagāžas pārvadājumus starp naktsmītnēm. Maršruta izvēlē galveno lomu spēlē tas, lai maršruts neiet pa lielceļiem, automaģistrālēm ar intensīvu satiksmi, un ir pieejamas naktsmītnes, tāpēc, piemēram, starp Rīgu un Tallinu joprojām nav izdevies izveidot pastāvīgu velomaršrutu. Turklāt mūsdienās tūristi vēlas būt dabā, bet tajā pašā laikā baudīt zināmu komfortu, atpūsties pēc pārbraucieniem, nomazgāties, paēst kvalitatīvu ēdienu.      

Andris Biedriņš iepazīstināja ar Gulbenes - Alūksnes šaursliežu dzelzceļa līnijas vēsturi un norādīja, ka šaursliežu dzelzceļa līnija un regulāri kursējošais vilciens ir nozīmīgs tūrisma apskates objekts un izraisa interesi ne tikai vietējo tūristu acīs. Tāpat viņš klātesošos iepazīstināja ar galvenajām tūrisma produkta attīstības iespējām maršrutā “Gulbene-Alūksne”, kā veiksmīgus piemērus minot tematiskos piedāvājumus un vēsturiskās infrastruktūras atjaunošanu, kas būtu jāturpina, piedāvājot apmeklētājiem vēl plašāku ieskatu šaursliežu vilciena darbībā.

Projekta vadošais partneris ir Vidzemes Tūrisma asociācija, tā dalībnieki - Latvijas Zaļo ceļu asociācija, Alojas, Alūksnes, Apes, Amatas, Kocēnu, Mazsalacas, Rūjienas, Salacgrīvas, Valkas, Gulbenes, Limbažu, Valmieras, Vecpiebalgas pašvaldības, pašvaldības aģentūra “Cēsu Kultūras un Tūrisma centrs”, Viljandi pilsētas, Viljandi pagasta, Hallistes pagasta, Valgas pilsētas, Taheva pagasta, Monistes pagasta, Moisakilas pagasta pašvaldības un Mulgimaa Arenduskoda MTÜ.

Projekta budžets: 1 174 938,10 euro, Igaunijas – Latvijas programmas atbalsts - 998 697,36 EUR.

Iepriekš minētā informācija atspoguļo autora viedokli un Igaunijas-Latvijas programmas vadošā iestāde neatbild par tajā ietvertās informācijas iespējamo izmantošanu.




Tūrisma uzņēmumus aicina iepazīt projekta “Zaļais dzelzceļš” iespējas


Trešdien, 22. novembrī, Alūksnes Mākslas skolā notiks Igaunijas - Latvijas programmas projekta “Zaļais dzelzceļš” (Green Railway) tematiskais darba seminārs “Kā attīstīt Zaļo dzelzceļu lauku teritorijās?”.

Seminārā piedalīties aicināti visi Alūksnes novada tūrisma uzņēmēji, kuri vēlas iepazīt zaļo dzelzceļu pieredzi citviet pasaulē un Latvijā, un izzināt, kādas attīstības iespējas šī projekta īstenošana pavērs vietējiem tūrisma uzņēmējiem.
Īpašu uzmanību seminārā plānots pievērst iespējām un problēmām, ar ko varētu saskarties pakalpojumu sniedzēji. Ar Eiropas Zaļo dzelzceļa tīkla attīstību un pieredzē dalīsies Eiropas Zaļo Ceļu asociācijas direktore Mercedesa Munoza. Tā kā šis ir starpvalstu projekts, semināra norise notiks angļu valodā. Lūdzam ar semināra darba kārtību iepazīties programmā.
Pieteikšanās semināram šeit: https://goo.gl/forms/j0hlORAcwaeMn5rD2

Iepriekš minētā informācija atspoguļo autora viedokli un Igaunijas-Latvijas programmas vadošā iestāde neatbild par tajā ietvertās informācijas iespējamo izmantošanu.

PROGRAMMA




Plāno “Zaļo dzelzceļu” attīstības projektu tūrismam


Evita Aploka,
Alūksnes novada pašvaldības
sabiedrisko attiecību speciāliste
18.09.2017.

 Alūksnes novada pašvaldības pārstāvji 13. septembrī piedalījās projekta “Green railways” (“Zaļie dzelzceļi”) darba seminārā Viljandi, Igaunijā, kurā projekta partneri no Latvijas un Igaunijas apsprieda turpmākās projekta aktivitātes.

 Galvenais projekta mērķis ir radīt jaunu un interesantu tūrisma maršrutu, izmantojot kādreizējo šaursliežu dzelzceļa veidotās līnijas Dienvidigaunijā un Vidzemē. Gan vietējie iedzīvotāji, gan ceļotāji varēs izmantot vecā dzelzceļa maršrutu pārgājieniem un velo braucieniem.
Alūksnes novada pašvaldību seminārā pārstāvēja pašvaldības projektu vadītāja Santa Supe un tūrisma informācijas speciāliste Vita Dravniece.
- Maršruts ir apļveida, tā sākuma un beigu posmi savienojas. Tas sastāv no bijušajiem dzelzceļa posmiem un tos savienojošiem pārbraucieniem. Alūksnes – Gulbenes posms ir vienīgais, kuru savieno bānītis ar regulāri kursējošu šaursliežu vilcienu, kas arī ir viena no tūristus piesaistošām atrakcijām. Savukārt Alūksni un Api savieno velomaršruts, kas ies caur Karvu un Rezaku, - stāsta S. Supe.
Maršruta lietotāju ērtībai izgatavos un uzstādīs norādes gan projekta galvenajos posms, kur būs gūstama informācija par tuvāko vietu abos virzienos, gan arī mazākas norādes, kas vēstīs par apskates objektiem maršruta teritorijā un pārbraucieniem starp “Zaļo dzelzceļu” posmiem.
Projekta gaitā tapušā maršruta atpazīstamībai izstrādāts logotips, kura krāsu versijā izmantoti zaļie toņi, dzelzceļa sliežu un robežas motīvs, velobraucējs un kājāmgājējs, kas simbolizē, ka maršrutu var izmantot gan kājāmgājēji, gan velobraucēji.
Lai popularizētu jauno maršrutu, plānots izstrādāt lielās visa maršruta kartes un mazāku reģionu kartes, kopumā tādas būs desmit. Kartes būs pieejamas gan nākamā gada tūrisma izstādēs, gan arī projekta partneru un projekta mājas lapās internetā.
Plānots izstrādāt tūrisma mājas lapu www.greenrailway.eu, kurā būs pieejama pamatinformācija par radīto maršrutu, kartes, saites uz partneru tūrisma informācijas centriem u.c. tūrisma pakalpojumu sniedzējiem. Maršrutu Vidzemes tūrisma asociācija prezentēs nākamā gada tūrisma izstādēs Latvijā, Igaunijā, Lietuvā un Vācijā.
Projekta rezultātā iecerēts izdot rokasgrāmatu par bijušo sliežu līniju revitalizāciju un izmantošanu aktīvās atpūtas piedāvājumā, apkopojot ārvalstu pieredzi, informāciju par potenciāli attīstāmiem maršrutiem, velobraucējiem draudzīgiem tūrisma piedāvājumiem, uzņēmējdarbības iespējām un bijušo dzelzceļa ēku izmantošanu tūrisma vajadzībām, ekonomisko ieguvumu no zaļo dzelzceļu revitalizācijas.
Plānots, ka novembrī Alūksnē notiks projekta “Zaļie dzelzceļi” seminārs tūrisma jomā iesaistītajām personām.

Projekta vadošais partneris ir Vidzemes Tūrisma asociācija, tā dalībnieki - Latvijas Zaļo ceļu asociācija, Alojas, Alūksnes, Apes, Amatas, Kocēnu, Mazsalacas, Rūjienas, Salacgrīvas, Valkas, Gulbenes, Limbažu, Valmieras, Vecpiebalgas pašvaldības, pašvaldības aģentūra “Cēsu Kultūras un Tūrisma centrs”, Viljandi pilsētas, Viljandi pagasta, Hallistes pagasta, Valgas pilsētas, Taheva pagasta, Monistes pagasta, Moisakilas pagasta pašvaldības un Mulgimaa Arenduskoda MTÜ.
Projekta budžets: 1 174 938,10 EUR, Igaunijas – Latvijas programmas atbalsts - 998 697,36 EUR.

Iepriekš minētā informācija atspoguļo autora viedokli un Igaunijas-Latvijas programmas vadošā iestāde neatbild par tajā ietvertās informācijas iespējamo izmantošanu.




Alūksnes novads iesaistās jaunā tūrisma maršrutā Vidzemē un Dienvidigaunijā


Evita Aploka,
Alūksnes novada pašvaldības
sabiedrisko attiecību speciāliste

 Alūksnes novada pašvaldība ir iesaistījusies starptautiskā projektā “Zaļie dzelzceļi”, kura mērķis ir divu gadu laikā pamestās dzelzceļa līnijas Vidzemē un Dienvidigaunijā pārvērst par ceļiem, kas izmantojami nemotorizētā tūrisma vajadzībām, kā arī uzlabot jau esošo maršrutu tūrisma infrastruktūru.

 4. aprīlī Limbažu novada bibliotēkā norisinājās projekta atklāšanas pasākums, kurā piedalījās partneri no 16 Vidzemes un astoņām Dienvidigaunijas pašvaldībām. Klātesošos uzrunāja arī pārstāvji no Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras Tūrisma departamenta, Latvijas Pašvaldību savienības, Rīgas plānošanas reģiona, Vidzemes plānošanas reģiona un Latvijas Zaļo ceļu asociācijas, Valgas pašvaldības un Igaunijas - Latvijas programmas sekretariāta.

Īstenojot projektu, izveidosies aptuveni 750 km garš maršruts abās valstīs. Projekta plānotās aktivitātes Latvijā un Igaunijā ietver bijušo dzelzceļa līniju segumu atjaunošanu un piemērošanu nemotorizētajam transportam, koka tiltiņu un margu uzstādīšanu, atpūtas vietu izveidi un bijušo dzelzceļa infrastruktūras objektu uzlabošana, kājāmgājēju, velobraucēju skaitītāju uzstādīšanu, kā arī citas aktivitātes. Tāpat paredzēta maršruta marķēšana dabā, kā arī vietējās un ārvalstu aktivitātes maršruta popularizēšanai.

Alūksnes novadā šī projekta ietvaros paredzēts ierīkot divas velosipēdu remontstacijas, kur būtu pieejami dažādi darba rīki sīkam velosipēda remontam un pumpis. Plānots izvietot 70 informatīvās zīmes, lai iezīmētu plānoto maršrutu, kas savieno Alūksni ar Api, kā arī atjaunot marķējumu pa EST-LAT programmas ietvaros izveidoto velomaršrutu. Tāpat paredzēts izgatavot un izvietot četrus katedras tipa stendus posmā Ape - Alūksne ar informāciju par dzelzceļu, tā ēkām, kā arī divus lielformāta informatīvos stendus. Projekta finansējums paredzēts arī Bānīša 115. jubilejas pasākuma norisei, maršruta kopīgai kartei un atsevišķu posmu kartēm, projekta dalībnieku semināram Alūksnē un citām aktivitātēm. Alūksnes novada pašvaldības līdzfinansējums šajā projektā ir 4095 EUR.

Atklāšanas pasākumā projektā iesaistīto partneru pārstāvjiem ar velosipēdiem bija iespēja iepazīties ar “Zaļā dzelzceļa” posmu no Limbažu bijušās stacijas līdz Katvaru ezeram, kas ir viens no pirmajiem pilnībā attīrītajiem vecā dzelzceļa posmiem Vidzemē.

- Šī posma attīrīšana rāda, ka taka ir noderīga un tiek regulāri izmantota arī ziemā kā slēpošanas trase. Iesaistīšanās Igaunijas - Latvijas pārrobežu projektā dod iespēju būt daļai no vērienīga aktīvās atpūtas tīkla. Zaļo ceļu veidošana sniedz dubultu ieguvumu - šādi tiek sakārtota pamestā infrastruktūra un, ar nosacīti minimāliem līdzekļiem, iegūtas tūrisma takas, kuras izmanto gan vietējie, gan viesi, - pieredzē dalījās Limbažu novada Tūrisma informācijas centra vadītāja Ilze Millere.

Projekta “Zaļie dzelzceļi” vadošais partneris ir Vidzemes Tūrisma asociācija, un tā kopējais budžets ir 1 174 938 EUR, no kuriem 85% līdzfinansē Eiropas Savienība. Projekts norisināsies 26 mēnešus no 01.03.2017 līdz 30.04.2019.





Projekta “Zaļie dzelzceļi” atklāšanas pasākuma dalībnieki Limbažos varēja iepazīties ar veloceļu Limbaži – Katvari, kas ir viens no pirmajiem pilnībā attīrītajiem vecā dzelzceļa posmiem Vidzemē
Nila Smeltera foto

Publikācija atspoguļo vienīgi autora uzskatus un Igaunijas-Latvijas Programmas Vadošā iestāde nav atbildīga par tajā ietvertās informācijas jebkuru iespējamo izlietojumu.




Projekta dalībnieki iepazinās ar Vennbahn pieredzi


No 4. jūnija līdz 6. jūnijam Vidzemes Tūrisma asociācija kopā ar projekta “Green Railway” partneriem no Vidzemes un Dienvidigaunijas ar velosipēdiem iepazinās ar 125km garo Zaļo ceļu Vennbahn. Šajā pieredzes apmaiņas braucienā piedalījās arī tūrisma informācijas speciāliste Vita Dravniece.

Vennbahn ir kādreizējā dzelzceļa līnija, kas savienoja Vācijas pilsētu Āheni (Aachen) ar pilsētuTroisvierges, kas atrodas Luksemburgas Ziemeļu daļā. Vennbahn lielāko daļu ved pa Vācijas Beļģijas robežu. 

Brauciena dalībnieki trīs dienu braucienu veica ar elektroriteņiem (eBike), kura laikā projekta partneri iepazinās un izvērtēja Vennbahn zaļā ceļa infrastruktūru. Liela uzmanība tika pievērsta informācijas stendiem, norādēm, veloceļa marķējumam, kā arī atjaunotajiem tiltiem, un bijušo dzelzceļa staciju tehniskajam stāvoklim, kā arī tika novērtēti pieejamie pakalpojumi, kas tiek piedāvāti maršutā. Īpaša uzmanība tika pievērsta Railbike piedāvātajam braucienam (kas arī tiks ieviesti Latvijā).

Projekta partneriem īpaši noderīga bija tikšanās ar Vennbahn Projekta menedžeri Dany Heck, kurš pastāstīja par Vennbahn izveidošanas vēsturi un dalījās projekta īstenošanas pieredzē.  Gūtā pieredze daudz vairāk palīdz izprast, kādas būtu labākas tūrisma norādes un stendi, kas tiks izvietoti arī Alūksnes novadā. Brauciena laikā iegūtās zināšanas tiks izmantotas, lai izveidotu “Zaļā Dzelzceļa” maršrutu Latvijā un Dienvidigaunijā.

Brauciens tika organizēts Igaunijas – Latvijas projekts "Green Railway" ietvaros, kas paredz bijušo dzelzceļa līniju infrastruktūras sakārtošanu Vidzemē un Dienvidigaunijā, kopumā izveidojot aptuveni 750 km garu kopīgu velo/kājāmgājēju maršrutu, kura lielākā daļa ved pa bijušajām dzelzceļa līnijām.

Publikācija atspoguļo vienīgi autora uzskatus un Igaunijas-Latvijas Programmas Vadošā iestāde nav atbildīga par tajā ietvertās informācijas jebkuru iespējamo izlietojumu.


 


Alūksnes novada pašvaldība
Dārza ielā 11, Alūksnē, LV-4301
tālr. 643 81496, fakss 643 81150 e-pasts: dome@aluksne.lv