Kā sākt lietot e-pakalpojumus?



27.03.2015.



Lētāka, ātrāka saziņa ar valsti jebkurā sev izdevīgā laikā un vietā, ir daži no iemesliem, kādēļ vērts apgūt e-pakalpojumus un turpmāk sazināties ar valsti internetā. Atliek vien spert pirmo soli un pamēģināt kaut vienu no vairāk nekā 200 pieejamajiem e-pakalpojumiem. Turklāt atceries, neskaidrību gadījumā vienmēr var pajautāt padomu pakalpojuma sniedzējam!

„Priekšdarbi gan prasīja laiku, un dēls palīdzēja datoru sagatavot. Tomēr to nepieciešams veikt tikai vienu reizi un pēc tam laiku un naudu var krietni ietaupīt. Piemēram, lai no Alsungas aizbrauktu uz Rīgu parakstīt līgumu un atpakaļ, ceļā pavadītu kādas sešas stundas. Tagad parakstu līgumu mājās un nosūtu pa e-pastu! E-pakalpojumi un e-paraksts noder gan privāto, gan darba lietu kārtošanai,” skaidro Suitu sieva Aleta Lipsne, viena no e-pakalpojumu popularizēšanas kampaņas „Valsts ir internetā” vēstnesēm.

  • Nepieciešams dators ar interneta pieslēgumu, ko lieto mājās, darbā, bibliotēkā vai citviet.

 

  1. Daudzi e-pakalpojumi un datu bāzes ir pieejami bez reģistrācijas. Savukārt vairākumam e-pakalpojumu nepieciešams apliecināt savu identitāti, ko var paveikt trīs veidos:
    • ar internetbankas paroli un kodu karti vai kalkulatoru,
    • eID karti – e-pakalpojumus vari izmantot ar šo personu apliecinošo dokumentu, ja tajā ir aktivizēts e-paraksts,
    • e-paraksta viedkarti – risinājums juridiskām personām, ko arī var izmantot, lai autentificētos.
  2. E-pakalpojums ir arī jebkuru dokumentu vai iesniegumu elektroniska parakstīšana ar drošu e-parakstu, un tam ir tāds pats juridiskais spēks kā papīra formātā parakstītam. Atliek vien parakstīt un nosūtīt pa e-pastu!

 

  1. Datora sagatavošana darbam ar eID var šķist laikietilpīga, bet turpmāk saziņa ar valsti būs krietni ātrāka un ērtāka. Nepieciešamais:
    • eID ar aktivizētu e-parakstu – ietver divas iespējas – gan autentifikāciju, lai izmantotu e-pakalpojumus, gan 120 bezmaksas e-parakstus. eID karti var iegūt un e-parakstu aktivizēt Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldē,
    • kartes lasītājs – neliela ierīce pievienošanai pie datora, ko var iegādāties elektropreču veikalos. Ir datori, kuros šāds lasītājs jau ir iebūvēts,
    • datora sagatavošana darbam – atliek apmeklēt eparaksts.lv un instalēt bezmaksas programmatūru, nepieciešamības gadījumā konsultējoties ar e-paraksta klientu atbalsta dienestu (t. 67018989, e-pasts: eparaksts@eparaksts.lv).
  • Tagad vari sazināties ar valsti internetā un turpmāk atliek vien atcerēties:
  • pirms apmeklē iestādi klātienē, pārbaudi, vai pakalpojums ir pieejams elektroniski,
  • tas ir arī droši, ja ievēro personīgo piesardzību,
  • šaubu vai neskaidrību gadījumā nebaidies jautāt padomu pakalpojuma sniedzējam.

 

Noderīgi kontakti:
Jautājumiem par eID jeb elektroniskās identifikācijas kartes pieteikšanu un aktivizāciju
Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde
T. 8300
www.pmlp.gov.lv

Jautājumiem par e-paraksta lietošanu un datora sagatavošanu darbam
VAS Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs
T. 67018989
E-pasts: eparaksts@eparaksts.lv
www.eparaksts.lv – svarīgākā informācija, forums un programmatūra lejupielādei

 

E-pārvaldes integrēto informatīvo kampaņu „Valsts ir internetā” īsteno Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija ar mērķi informēt par vairāk nekā 300 valsts un pašvaldību e-pakalpojumiem, un mudinātu sabiedrību izvēlēties e-pakalpojumus kā primāro saziņas veidu ar valsti.

Projekts ir saņēmis Eiropas Savienības fondu tehniskās palīdzības projekta Nr. VSID/TP/CFLA/11/19 „Atbalsts Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas pārziņā esošo Eiropas Savienības fondu aktivitāšu prioritāšu mērķu sasniegšanas nodrošināšanai” finansējumu.

 





Alūksnes novada pašvaldība
Dārza ielā 11, Alūksnē, LV-4301
tālr. 643 81496, fakss 643 81150 e-pasts: dome@aluksne.lv